Direktlänk till inlägg 23 december 2015

Julen...

Av Caroline Wilhelmsson - 23 december 2015 14:04

När jag blev väckt av min söta syster i morse och fick en kopp kaffe slog det mig att i morgon är det faktiskt den 24 december våran julafton.
Gick ut på trappen för att ta den där berömda morgon ciggen och där stig jag och hade en himla fin utsikt (se bild nedan)
Sen kom frågan upp i huvudet på mig, VARFÖR firar vi jul? Jag förstör varför alla kristna gör det och då menar jag de som lever enligt kristen tron. Men resterande då? Ja visst på papper är jag också en kristen då jag både blivit döpt och konfirmerat mig. Men frågan återstår ändå, VARFÖR blev det en tradition för alla dem ikke troende? Blev man bara så girig att det liksom skulle firas så man fick presenter? För i dagen läge är det faktiskt så det är, det enda speciella med julen är klapparna. Jag är inte förtjust i sillen, sylta, eller i prinskorv, det är först på äldre dagar jag börjat gilla vörtbrödet. Skinka, köttbullar och ägg har alltid gått ner som om det inte fanns mat i morgon. Janssons frestelse funkar helt okej om den är tillagad på rätt sett. Men varför är det så då? Vem kom fram till dagens julbord? Jag menar alla länder har de olika vis att spendera julen på. Har haft glädjen att spendera jul både i Danmark och England. För mig är Englands julmiddag himla lam då det i princip är samma som varje söndags middag. Lite mer speciellt tycker jag boxing day är i England, inte för att det är någon speciell händelse etc men det är en väldigt mysig dag i säg. Alla är glada och nöjda mätta och belåtna och glada över att ingen står i köket. I dag är allas hämtemat dag i alla fall där jag spenderat boxing day. Men i Danmark där äter man i princip hela dagen lång. Du ska vara glad om du hinner andas i mellan de olika måltiderna. Det blir dock en väldigt social situation när man i princip hela dagen spenderar den runt ett stort bord med mat och dryck.

Jag förlorade poängen någonstans i texten som vanligt springer jag i väg med min tankegång. Jag menar inte att jag vill veta den historiska versionen av det hela för den tror jag ändå inte på. Det kan omöjligt vara så att alla den 24e tänker i dag ska vi äta rå fisk och gris skänken bara för det är den 24e december? Varför är det så juligt med snön? Utan snö får jag aldrig någon riktigt julkänsla hur kommer det sig då? Jag menar det är ju faktiskt inte varje år hela Sverige för snö? I år är det riktigt illa ingen snö i Gävle ens. Besvikelse säger jag bara!

SEN STÅR DEN JÄVLA BOCKEN FORTFARANDE, ingen som vägar sätta fyr på den ännu, blir tokig jag skulle ta taxi in för att se den brinna om det skulle behövas!!!!!!

Alla blir som galna, man har hela paret på sig att köpa saker och ting inför julen men ändå springer all runder som tokar sista veckan. Ännu värre blir det efter jul när alla bestämmer sig för att köpa ännu mer grejer för saker är på rea? Hade det inte varit smartare att vänta tills efter den 24e och köpa allting som alla önskar sig? Julmaten blir också billigare för affärerna vill bli av med julvarorna och förberedda sig för påsk när vi äter samma skit ännu en gång. Ja inte gris skänken då men allt det andra? Och de nya potatisarna hur det nu ersätter en gris skänk kan man ju fråga sig?

Jag fattar inte, j men fråga er nu varför jag fortsätter fira jul, så ska jag berätta för er att eftersom den större delen av världen gör det faller även jag för grupp tryck då jag har en son som är 5 år och jag inte vill att han kommer till dagis och säger att han inte firat jul och inte fått några julklappar. Jag hade en klasskompis som inte firade jul, det måste ju verkligen ha sugit när alla kommer tillbaka från sitt jullov och all pratar om vad man fått. Jag skämdes alltid över att jag inte fått så exklusiva grejer som alla andra, men jag fick i alla fall något jag kunde prata om.

Nog om det nu ska jag försöka få värme i mina fötter de har typ domnat av. Inte okej att vädret skiftar från 12 + till bara ett få. Min kropp hinner inte riktigt med och man blir helt slut i huvudet.


We only live one time so make it count!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Wilhelmsson - 20 februari 2016 05:42

Så blev det ett uppehåll i inläggen här då, tro inte att jag glömt bort! Det ligger en del påbörjade inlägg men då livet kommit i mellan har de inte blivit helt avslutade. Men inte bortglömda, detta är första natten på väldigt länge som jag faktiskt ...

Av Caroline Wilhelmsson - 20 januari 2016 18:35


Att googla runt på nätet, om det som kommer upp i huvudet på mig just nu är antingen en lättande eller jobbig känsla. I dag hittade jag något intressant som ger lite ljus i vardagen. Det känns tungt nu, i 6 veckor har jag varit så sjukt tom. Det finn...

Av Caroline Wilhelmsson - 16 januari 2016 00:09

Efter en lång och händelserik vecka med ett par dagar i stallet börjar den gå i mot sitt slut. Varje dag får jag reda på vad man har för människor runtomkring en och vilka som bryr sig det där lilla extra. Ni är många och väldigt värdefulla för mig o...

Av Caroline Wilhelmsson - 13 januari 2016 14:56

Goda nyheter en dag som denna är dumt att klaga över. Myst med en av de bästa på espresso house, träffat ännu en nära på psykiatrin. Alltid trevligt att få dela med sig av sina händelser till någon som vet nästintill allt som hänt under åren. Ser...

Av Caroline Wilhelmsson - 11 januari 2016 15:24

I bland undrar jag hur mycket man värdesätter sig själv, sin familj, sina vänner och bekanta. De olika verksamheterna man är delaktig i och vad man påstår sig brinna för. Jag önskar jag kunde vara en fluga på väggen, för hur det än går är jag en vinn...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg mig något vetja!


Ovido - Quiz & Flashcards